Workshop 9 - prim. MUDr. Miroslav Novotný
Téma: Cogmed trénink pracovní paměti
(workshop bude akreditovaný AKP ČR)
Cogmed trénink pracovní paměti je počítačový program pomáhající dětem, adolescentům i dospělým k trvalému zlepšení pozornosti. Toho je dosaženo pomocí trénování kapacity pracovní paměti. Program je založen na vědeckých důkazech (evidence – based).
Bližší informace - web Centra duševního zdraví Jeseník
- web společnosti Cogmed
Autoři: MUDr. Novotný, Mgr. Haase
Kognitivní remediace pracovní paměti pomocí počítače je komplexní pěti
týdenní program, který napomáhá dětem i dospělým s deficity pozornosti tím, že trénováním zvyšuje kapacitu jejich pracovní paměti. Jedná se o počítačový software podobný hře. Dětský uživatel trénuje doma ve spolupráci s rodiči, dospělý za asistence blízké osoby. Kompletní program zahrnuje úvodní interview, první sezení, 25 dní tréninku během 5 týdnů s podpůrnými telefonáty či návštěvami u osobního trenéra, závěrečné sezení po měsíci a kontrolní sezení po šesti měsících. Po ukončení tréninku samotného klient využívá 12 měsíců odlehčenou verzi programu k dalšímu procvičování své pozornosti. Terapeut respektive trenér má o pokrocích uživatele přehled díky výstupům přenášeným po internetu do jeho počítače. Podstatným znakem systému je průběžné automatické přizpůsobování aktuální kapacitě pracovní paměti uživatele. Klient v programu trénuje vizuálně prostorové a verbální úlohy na pracovní paměť.
Studie opakovaně potvrzují normalizaci úrovně pracovní paměti po proběhlém tréninku s generalizací efektu na kompletní symptomatiku ADHD (Klingberg et al., 2002, 2005). (Beck et al., 2008). Další výzkumy prokazují po ukončeném tréninku zlepšení kognitivních funkcí u starších osob od 60 do 70 let (Westerberg et al., 2007a), a u osob s poškozením mozku (Westerberg et al., 2007b). Na zobrazovacích metodách byla po tréninku zjištěna zvýšená aktivita v mediálním frontálním gyru a v superiorních a inferiorních parietálních kortexech (Olesen et al., 2003). Jiná studie, publikovaná v časopise Science, prokázala zvýšení denzity korových dopaminových D1 receptorů a zvýšení D1 vazebného potenciálu v prefrontálním a parietálním kortexu, čímž bylo doloženo, že mentální trénink může ovlivnit neurotransmisi in vivo (McNab et al., 2009).
Tyto výsledky ukazují, že poruchy v oblasti pracovní paměti souvisejí s učením a lze překonat intenzivním procesem tréninku. Poznatky o nutnosti maximálního zatížení při tréninku pracovní paměti potvrzuje Hinze s kolegy (2009) na souboru 610 probandů. Kontrolní skupiny se střední ebo nízkou zátěží v tréninku se nedokázaly naučit požadovanou látku, neboť jejich kapacita pracovní paměti byla nedostatečně trénována.
Základní literatura (další odkazy dostupné u autorů či na www stránkách
cdzjesenik.cz):
Klingberg T, Fernell E, Olesen P, Johnson M, Gustafsson P, Dahlström K,
Gillberg CG, Forssberg H, Westerberg H (2005), Computerized training of
working memory in children with ADHD - a randomized, controlled trial. J
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 44 (2):177-186.
McNab, F., Varrone, A., Farde, L. et al. (2009). Changes in Cortical
Dopamine D1 Receptor Binding Associated with Cognitive Training. Science 323: 800-802.
Westerberg H, Jacobaeus H, Hirvikoski T, et al. (2007b). Computerized working memory training after stroke - a pilot study. Brain Injury
Kategorie
- Workshop - klinická psychologie
Datum
06.10.2011
Číslo akce
26
Čas
09:00–16:00
Místo
- Katedra psychologie FF UP
- Vodární 6, Olomouc
Přednášející
Běžná cena
bez poplatku
Kontaktní osoba
- Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.
Volná místa
Dostatek
Konec registrace
05.10.2011
Registrace
Je mi líto, čas pro registrace uběhl.