Modul Metodologicko-statistický (MMS)
Znalosti a dovednosti z oblasti metodologie výzkumu a statistiky patří do základní výbavy absolventa doktorského studia. Jejich osvojení prokazuje každý adept na Ph.D. titul při plánování, zpracovávání a obhajobě své disertační práce. Mimo to však tyto informace můžeme využít pro kritické zhodnocení již realizovaných výzkumů v rámci rešerší či studia problematiky v našem oboru. Dle nově akreditovaného systému doktorského studia je součástí studia též složení samostatné zkoušky z Metodologie. MMS si tedy klade za cíl pomoci studentům zorientovat se v této oblasti ve větší šíři i hloubce, podporovat samostudium a rozvinout tak základní znalosti získané ve studiu magisterském.
Výuka v MMS obnáší celkem 64 hodin, z toho 36 hodin připadá na prezenční skupinovou výuku a 28 hodin na ostatní formy, e-learning, individuální konzultace a jiné. Z celkové hodinové dotace modulu musí účastník splnit nejméně 75% tj. 48 hodin. Prezenční výuka bude probíhat v dvoudenních blocích vždy jednou za semestr.
Sylabus výuky a požadavky pro MMS mají následující podobu:
A) Prezenční výuka – KVANTITATIVNÍ víkend (18 hodin)
a. Domácí příprava na víkend (seznámení se s prostředím statistického programu SPSS či Statistika, nastudování materiálů pro první víkend formou e-learningu)
b. Téma prvního dne (sobota) – jak správně a efektivně testovat hypotézy
i. statistické testování hypotéz, výběr vhodného testu
ii. statistická významnost výsledku, chyba I. a II. druhu, síla testu (power analysis, effekt size),
iii. požadavky na statistické zpracování výzkumu pro publikaci v IF časopisech
c. Téma druhého dne (neděle) – přehled složitějších statistických analýz
i. ukázky práce v prostředí statistického programu,
ii. MANOVA (Multivariate analysis of variance),
iii. ANCOVA (Analysis of covariance),
iv. Cluster analysis, Data mining, Meta-analýza
B) Prezenční výuka – KVALITATIVNÍ víkend (18 hodin)
a. Domácí příprava na víkend (seznámení se s prostředím programu ATLAS.ti, nastudování materiálů pro druhý víkend formou e-learningu)
b. Téma prvního dne (sobota) – otázky validity, designy
i. požadavky validity výzkumu pro publikaci v IF časopisech
ii. interpretace kvalitativních dat,
iii. evaluace, obsahová analýza dokumentů, mezioborový přístup,
iv. kombinace kvalitativních a kvantitativních metod.
c. Téma druhého dne (neděle) – analýza kvalitativních dat pro pokročilé
i. interpretativní fenomenologická analýza,
ii. narativní přístup,
iii. zakotvená teorie,
iv. uspořádávání, kódování a analýza dat pomocí software ATLAS.ti.
C) E-learning (16 hodin)
a. studijní texty a odkazy na další literaturu,
b. podpůrné materiály pro prezenční výuku,
c. praktické ukázky a příklady kvantitativních i kvalitativních metod,
d. test na znalosti z e-learningových textů (omezeno časově, více pokusů).
D) Vypracování návrhu výzkumného záměru (8 hodin)
a. rozsah cca 5 stran A4,
b. ideový a technický plán výzkumu,
c. důraz na metodologickou stránku.
E) Individuální konzultace (4 hodiny)
a. jedná se o 1 až 2 konzultace, do hodinové dotace se započítává i příprava,
b. diskuze nad výzkumným záměrem,
c. metodologické problémy při zpracovávání disertační práce,
d. příprava na zkoušku z metodologie (Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.)